Benyomásaim
négyhónapos csehországi magyarként
Azt hiszem, hogy három napja jegyzem
már a gondolatokat ahhoz, hogy mit is akarok leírni. Vagy még pontosabban
fogalmazva: mit akarok közölni az írás által. De lélekben már szeptember óta
gyűjtöm őket, raktározom azokban a bizonyos fiókokban, ahonnan egyszer csak
előhúzhatom szükség esetén. Ahogy egyre többet és egyre intenzívebben jár az agyam
ezen, a fejemben zseniális párbeszédek, körmondatok fogalmazódnak meg, s
olyankor mindig az jut eszembe, hogy de jó is lenne egy gondolatírógép, ami ott
és akkor azt írja le, amit és ahogy épp megfogalmaztam. De ilyen sajnos még
nincs. Pedig biztosan nagy népszerűségnek örvendene, ha valaki feltalálná.
Hajrá, innovátorok!
Igazából arról lesz szó, hogy milyen
határon túli magyarként egy másik határon túl lenni. Vagyis kárpátaljai magyarként
csehországi magyarnak, miután körülbelül öt évig éltem magyarországi magyarként
is. Hát igen, ez ilyen összetett. De követhető. Remélem...
Még egyszerűbben (?): idegenként
idegenben mindenhol és bárhol.
Mert
otthon (Kárpátalján) magyar vagyok, Magyarországon azért még mindig gyakran
ukrán, Prágában meg leginkább magyar, vagy magyar kárpátaljai. Ki érti ezt?
Még azt hiszem, hogy októberben
kaptam azt a kérdést, hogy sikerült-e beilleszkednem. Kikerekedett szemekkel
csodálkoztam a kérdés gazdájára, hisz nekem mindaddig eszembe sem jutott, hogy
külön tárgyalandó vagy figyelendő dolog lenne ez. Csak jöttem és elkezdtem ittlenni.
És nagy hirtelenséggel a pillanat hevében megfogalmazódott bennem, hogy miért volt ez így: én örökös határon túliként
kerültem szintén határon túli szituációba, úgyhogy ez nem okozott gondot
(legalábbis én így érzem). És kicsit mégis más az itt élőkhöz képest. Mi,
kárpátaljaiak, belekerültünk (ha úgy tetszik: belekényszerültünk) a történelem
sajátos fintora során abba a helyzetbe, amiben most is vagyunk. Nem mi
választottuk, mi "csak" éljük, ahogy tudjuk – és ahogy engedik. Míg a
csehországi magyarok többsége önszántából van ott, ahol. Maguk választották ezt
a helyzetet, a saját boldogulások keresése végett vannak itt. Vagyis ők élnek,
ahol akarnak és tudnak, mi pedig élünk, ahol vagyunk (érdekes, hogy így
fogalmazok, holott én is épp egy prágai szobában ülök most teljesen önszántamból;
de hát nem tudom, nem is akarom megtagadni önmagam...).
Ebből fakadóan érzem azt, hogy talán
egy küzdelmesebb fajtából vagyok. Ami az emberek többségének alapvető és
természetes, az nekünk elképzelhetetlen vagy fényév távolság.
Értem ez alatt
akár a tömegközlekedés fejlettségét: a cseh fővárosban percenként kb. hét villamos,
négy autóbusz és hat metró indul egyik megállóból a másikba, míg otthon
óránként legfeljebb három távolsági busz a városokban – vagy marsrutka, ha úgy
tetszik –, a falvakban óránként egy, és este hat után képtelenség eljutni 15
km-es távolságra, ha nincs saját autód. Az utak pedig néhol szinte túlvilágiak:
vagy nincsenek, vagy olyanok, mint a Holdon.
Zakarpattya – én így szeretlek!
Ehhez képest Budapestre kerülni a
húszas éveim elején és azt tapasztalni, hogy hiába van annyi lehetőségem
eljutni A-ból B-be, így is legalább 40 percet vesz igénybe, mert olyan hatalmas
a város, akkor egyből megérti az emberfia, miért rohannak annyit és mégis alig
érkeznek az ott élők. Otthon valahogy több mindenre jutott időnk. Vagy többnek
tűnt. Mostanra már magam sem tudom.
Teljesen más az életszínvonal és a
kulturális igény is. A létszükségletből fakadóan másfajta értékrendszerrel
rendelkeznek a három említett helyen élők (rendelkezem én is, attól függően,
épp hol vagyok). Míg Kárpátalján a mindennapi megélhetésért, az állandó gázáremeléssel
és folyamatos inflációval küzdenek az emberek a stagnáló fizetések mellett
(különösen most, a keleti országrészben zajló háborús állapotok miatt), addig
Magyarországon többnyire az oktatási és politikai problémák élveznek figyelmet (persze
ott is van rengeteg megélhetési problémával küzdő), Csehországban pedig talán a
bébiszitter keresése volt eddig a legégetőbb gond a külföldi nyaralás vagy síelés
mellett, amivel találkoztam.
De hangsúlyozom: ez egy nagyfokú
általánosítás, természetesen mindenhol vannak a vázoltaktól eltérő kivételek. Talán
leginkább azokat a rétegeket festik le, amelyekben én mozgok az adott helyeken.
Nemrég egy magyarországi ismerősömmel
beszélgettem egy prágai kávézóban. Szintén a határontúliság volt a téma, s mondtam, hogy tapasztalatom szerint
az otthoniak zárkózottabbak, nehezebben kommunikálnak idegen társaságban,
nehezebben nyitnak az újdonságok felé (nem titok: hajdani magamból indultam ki). Kedves beszélgetőpartnerem mondta, hogy ezzel ő is így van. Erre én: "Igen
ám, csak hogy ez nálad egyéni viselkedésforma, míg nálunk inkább népbetegség."
Persze az egyetem, a doktoranduszi és pedagógusi évek, a baráti társaságok
felvérteztek egy idő után egyfajta nyitott civilizációs és kulturális illemmel
–
de mi van azokkal, akiknek ez nem adatott meg?
Mint ahogy fentebb is írtam, a küzdés
a vérünkben van. Ebből fakadóan a teherbírásunk is elképesztő méreteket képes
ölteni. Így amikor ide kerültem ösztöndíjasként, űzött vad módjára kerestem a
lehetőségeket, hogy hol tudok egyáltalán tenni, segíteni valamit.
Valamit, amivel
én is elégedett vagyok: s mint kiderült, nekem nagyobb elvárásaim vannak
magammal szemben, hisz több kimutatható (látható, érezhető, tapasztalható,
tapintható stb.) eredményhez szoktam. Rengeteg energiámba került, hogy
megtaláljam a helyem. Talán mostanra valamelyest sikerült, azt hiszem. Azt
érzem, hogy végre érdemit csinálok, de azt még nem tudtam megszokni, hogy itt
többet jelent az, ami számomra talán még kevés. De a visszajelzésekből
kiindulva – amikor egy nap hárman is megkérdezték, hogy szeretném-e meghosszabbítani
az ösztöndíjam – merem azt gondolni, hogy jól végzem a dolgom. És talán nem a
halálos kimerültség mércéjével kell mérni az eredményességet.
Az elmúlt hónapokban többször is
találkoztam egy érdekes mondattal a cseh fővárosban, ami nyomott hagyott
bennem. Mégpedig a következővel: "Szégyellem,
hogy magyar vagyok." Annak kapcsán hangzott ez el, hogy egy eseményre
nem gyűlt össze elég magyar résztvevő. Mostanra megfogalmazódott bennem, miért
bánt ez a mondat. Én eddig sosem szégyelltem, hogy magyar vagyok. Mert nem
viselkedtem úgy, hogy a magyarságomat restellnem kelljen. Olyan helyzetben már
voltam, amikor azért pirultam, mert mások magyarok. De a kettő nem ugyanaz és
nem összetévesztendő.
Számomra külön említésre méltó, hogy
egy előadás alkalmával megdicsértek a szép beszédemért, mondván, hogy: "a
kárpátaljaiak, na azok tudnak szépen magyarul beszélni!" De gondolom ezt a
magyartanári büszkeségem is mondatja velem, aminek láthatóan szabad folyást
engedek...
S hogy végül milyen kárpátaljai
magyarként Magyarországon át Csehországban élni? Vitathatatlanul nagyobb
rálátást nyújt dolgokra. Vagy nagyobb rácsodálkozást. Úgymond életérettebbé (ha
létezik ilyen szó...), tapasztaltabbá tesz. Mindenesetre az biztonsággal kijelenthető,
hogy nem kiváltságos helyzet – bár a maga módján mindenképp az. Más. Nehezebb?
Az biztos, hisz mindenkinek a sajátja a legnehezebb, nem?
Büszke vagyok arra, ahonnan jöttem,
amivé az formált, ahonnan jöttem. Érdekes, hogy ezt leginkább akkor érti meg,
érzi át az ember, amikor elkerül a nagybetűs OTTHONRÓL. Ez nem
identitáskeresés. Ez egy nagyfokú identitás-megerősítés.
A bejegyzést készítette: Demján Izabella
Izabella ezt nagyon szépen megfogalmaztad. Talán azt, hogy a Csehországban éllő magyarok maguk választották, hogy itt élnek nem ponts. Ugyaúgy mit a Kárpáaljaiak kényszrből élnek Ukrainába, mi ugyanúgy 1920. 6. 4. Trianonnak köszönhetjük, hogy itt élünk. Üdvözlettel Sanyi Olomoucból
ReplyDeleteKedves Sanyi!
DeleteAhogy írtam, a csehországi magyarok többsége - nyilván ez nem mindenkire vonatkozik.
Azért Kárpátalján az olyan külföldről érkező, aki ott keres megélhetést, fehér holló-számba megy (de nyilván akad olyan is), míg fordítva ez általánosabb: sokkal több megélhetési okokból odakerült magyar található Csehországban.
Ahogy említettem is: ezek teljesen szubjektív meglátások. Négy hónap után talán nem is lehetnek mások.