Kölcsey Ferenc neve és a Himnusz
hallatán, úgy vélem, nincs olyan magyar érzelmű ember, aki közömbös maradna.
Miért is lenne az, hiszen egy olyan, több mint ezeregyszáz éve fennálló
államalakulat szimbólumáról beszélünk, mely szerves részét képezi identitásunknak.

Himnuszunk feleleveníti a magyar
nemzet sokszor hányattatott sorsát, melynek ismeretében szélesebb körű értelmezést
kaphatunk egy nép történelméről és így egy közösség gondolkodásának alapjairól.
Kölcsey Ferenc a Himnusz ma ismert
változatát 1823. január 22-én foglalta írásba, Erkel Ferenc pedig 1844-ben
zenésítette meg. Furcsának tűnhet, de a Himnusz,
mint nemzeti jelkép törvénybe iktatására nem került sor egészen 1989-ig, amikor
az 1949-est módosító alkotmány
része lett. A Himnusz megszületéséről - ami egyben a Magyar Kultúra Napja is
- első alkalommal 1989. január 22-én emlékeztek meg, melynek hagyományát azóta
minden esztendőben ápoljuk.
Így tett a Cseh- és Morvaországi
Magyarok Szövetségének Ostravai Helyi Egyesülete is 2020. január 22-én, amikor
megemlékezést tartott a Himnusz
születésének 197., megzenésítésének pedig 176. évfordulójáról. Ez alkalommal a Himnusszal kapcsolatos ismertető előadás
keretében kitértünk annak mélyebb tartalmára, és megírásának körülményeire is. Így
nem maradhatott el Vörösmarty Mihály Szózatának
megemlítése sem, mely sokáig tagadhatatlan vetélytársa volt Kölcsey Himnuszának. Sőt sokak szerint nagyobb
népszerűségnek örvendett bizonyos korszakokban a reformkor közepén, 1836-ban
íródott, sokkal pozitívabb hangvételű költemény, amely Isten helyett közvetlenül
a kortársakhoz szól, és cselekvésre ösztökéli őket.
A jelenlévők körében kérdésként
merült fel, hogy miért nem az utóbbi, a Szózat
kapta a nemzet himnusza titulusát, hiszen annak konstruktív és pozitív
hangvétele kedveltebb is lehetett. A válasz talán az 1850-es években keresendő.
Az 1848-49-es forradalom és szabadságharc leverését követő Haynau- és Bach-korszak
megtorlásai a szuverén nemzetállam gondolatának ellehetetlenüléséhez, és a
magyar társadalom passzív ellenállásához vezettek. Az így kialakult magyar
közhangulatot Kölcsey Himnusza
tükrözte hűebben, így ez a költemény lett a magyar közhangulatot kifejező
alkotás. Nem is annyira életidegen ez a felvetés, nemde?
A 2020. januári összejövetelen
szó volt még a magyar kultúra és identitás másik alapvető szimbólumáról, a
magyar állam intézményét és a nemzetet képviselő zászlóról. Színei interpretálásának
ismeretében az erő, a hűség, és a remény kulcsszavai által közelebb érezhetjük
e nap és szimbólumainak jelentőségét is.
Az esemény fontosságára és
elengedhetetlenségére nem lehet elégszer felhívni a figyelmet, különösen azért,
mert az ismertetett megemlékezés nem az anyaországban került megrendezésre, hol
a nemzeti kulturális légkör és annak eszközei alapvető lehetőséget és indokot
szolgáltatnak a magyar történelem és kultúra megünneplésére. A bemutatott
ünnepségen olyan magyar érzelmű személyek népes tábora gyűlt össze, akik
többsége határon túli magyarként soha nem vett részt mai magyarországi
közoktatásban, illetve nem élt a jelenlegi Magyarországon. Ők tehát nem tanult
cselekvésként vagy társadalmi nyomás hatására gyűltek össze, hanem teljes mértékben
saját döntésük és meggyőződésük által vezérelve érezték fontosnak, hogy szüleiktől
és rokonaiktól örökölt magyar nemzeti identitásukat ápolják. Ez teszi
egyedülállóvá a határon túli magyar megemlékezéseket. A Cseh- és Morvaországi
Magyarok Szövetségének egyik célkitűzése, tagjai „nyelv[éne]k,
hagyományai[na]k és kulturális örökség[éne]k megőrzése és fejlesztése”
is megvalósult a 2020. január 22-ei eseménnyel az ostravai helyi egyesület
székhelyén.
Hálásak vagyunk a tagok elkötelezett ragaszkodásáért és a közös
élményért,
melyet együtt élhettünk át 2020. január 22-én az ostravai magyar
klubban!
Az esemény fotóit Lőrincz Gál Zsuzsanna készítette, az előadást tartotta és a szöveget írta Brünn Máté, szerkesztette Harlov-Csortán Melinda.
Comments
Post a Comment