Hogyan
lehet a gyerekek számára befogadhatóvá és érdekessé tenni a vasárnapi
istentisztelet vagy szentmise üzenetét?
Erre kérdésre ad választ
a vasárnapi iskolai tevékenység, mely Prágában is szeretettel várja az
érdeklődő gyerekeket.
Fontos, hogy
kisgyermekkorban a családi nevelés kiegészítéseként valláserkölcsi nevelés is
folyjon, hiszen ha ebben az életkorban nem alakul ki a valláshoz való kötődés,
később egyre nehezebben fog.
A vasárnapi iskola Isten
Szentlelkének tanítói és nevelői munkája, melyet az önkéntes vezetők által
kötelező számonkérés és osztályozás nélkül a gyermekek között végez azért, hogy
őket az Ige, az imádság és keresztyén egyéniségek által istendicsőítő életre és
az üdvösség útjára elvezesse.
A vasárnapi iskolák
egy-egy adott egyházközösséghez szorosan kötődve az óvodás és iskoláskorú
gyermekek nevelésével foglalkoznak, a tematikájában a valláserkölcsi nevelésre összpontosítanak.
A vasárnapi iskola célja,
hogy megismertesse a gyermekeket az Úr üzenetével, ismertesse velük a Biblia
jelentőségét és szentségét, megtanítsa őket arra, hogyan lehet a szívet kitárva
beszélgetni a mennyei Atyával. Az elsődleges szempont a lelki növekedés az ismeretszerzés mellett.
A prágai vasárnapi
iskolai tevékenységet Hlavács Pál kezdte el még 2011-ben. Az ő áldozatos
munkájának köszönhetően a foglalkozást látogató gyerekek száma eléri a 8 főt
is. A vasárnapi iskola tananyaga a Gyermekbiblia (Omega Kiadó, Debrecen) és a Parakletos
(365 bibliai történet gyerekeknek és tanítóknak, Parakletos Kiadó) tematikáját
követi, illetve természetesen alkalmazkodik az épp aktuális egyházi ünnepekhez.
Ebbe a folyamatba
sikerült bekapcsolódnom nekem is 2016 októberében. Segédkeztem a karácsonyi
színdarab lebonyolításának háttérmunkálataiban, illetve több alkalmat is
megtartottam a gyerekeknek. Igyekszem színessé és érdekessé tenni számukra a
foglalkozásokat, melyhez hitoktatói múltamat és az élménypedagógia, ezen belül
a bibliai élménypedagógia módszerét is felhasználom.
Az élménypedagógia a
tapasztalati tanulás kifejezésének szinonimájaként jelenik meg a magyar
nyelvben, az angol experiental education szóösszetétel fordítása.
Élménypedagógiának a cselekvés általi tanulás és fejlődés egyik sajátos
változatát nevezzük. A módszer lényege, hogy cselekvésre készteti a
résztvevőket. Olyan helyzetet teremt, melyben a csoport tagjai késztetést
éreznek arra, hogy próbára tegyék tudásukat, képességeiket, kreativitásukat.
Saját fizikai, pszichikai képességeikkel szembesít, és ami talán ennél is
fontosabb: a személyes élményre koncentrál. A végrehajtás után nagy gondot
fordít az értékelésre, pozitív visszajelzések közvetítésére, a szituációban
rejlő tanulságok levonására és a más területeken is alkalmazható készségek és
képességek felismertetésére. A tevékenységek rendszere egy folyamatot alkot,
amely lehetővé teszi, hogy mélyebbre jussunk pedagógiai céljaink elérésében,
maximálisan kiaknázva a szituációban rejlő oktatási és fejlesztési lehetőségeket.
A feldolgozás jellemzően csoportmunkában történik, amelyben a részvevők aktív
részvétele szükséges.
A bibliai élménypedagógia
a vallásos életre való neveléssel foglalkozik a tapasztalati tanulás
módszerével. Ötvözi az elméleti tudás átadását a gyakorlati tevékenységgel, és
az abból leszűrt tanulságok tudatosításával.
A könnyebb és
kézzelfoghatóbb érthetőség miatt szolgálok pár példával is, hogyan zajlik
egy-egy ilyen foglalkozásunk.
A karácsony történetét és
misztériumát a Kett-féle padlóképes módszerrel éltük át, ami azt jelenti, hogy
vizuálisan, tárgyakat használva (bibliai bábok, kötelek, kártyák stb.)
megjelenítettük az állomásokat, melyekhez egy-egy tevékenység is társult. Így
nemcsak elbeszélte a foglalkozás vezetője nekik a történetet, hanem maguk is annak
részesévé váltak, alakíthatták, láthatták. Amikor a három király Heródeshez
ment, mert keresték az újszülöttet, akkor több ajtón is keresztül kellett
haladniuk.
Ez a gyakorlatban úgy nézett ki, hogy a gyerekek körben állva fogták
egymás kezét, és anélkül, hogy elengedték volna, körbe kellett magukon adniuk
egy körré összekötözött kötéldarabot. Tehát így ők maguk is bejutottak
szimbolikusan azon a bizonyos ajtón, ami Heródeshez vezet, közben játszottak,
és egyben az együttműködési készségük is fejlődött a gyakorlat során (persze
ezekre segítő kérdésekkel kellett rávezetni őket). Ezt a gyakorlatot lehet nehezíteni
két kötélkörrel, vagy összekötözött körökkel is.
Sámson története kapcsán
többször is használtunk érzelemkártyákat (olyan rajzok, melyek az emberi gesztusok,
mimikák segítségével fejeznek ki érzelmeket), tudatosítva a saját éltünkből
vett példákon, hogy egyik-másik történés, tett milyen érzést gyakorolhatott
Sámsonra, és ebből fakadóan ez milyen cselekedetéhez vezetett.
A bizalom fontosságát
Sámson és Delila viszonyában szintén egy gyakorlattal mélyítettük el. A gyerekek
párokat alkottak, majd az egyiknek bekötöttük a szemét, és meg kellett találnia
egy bizonyos, számára ismeretlen helyen elrejtett tárgyat úgy, hogy a társa
szóban (és CSAK szóban, fizikai kontaktus nélkül!) irányította, segítve
kikerülni az elé helyezett akadályokat. Majd ugyanezt helyzetcserével is
megcsináltuk: aki az első körben irányított, az vált irányítottá – és mindezt
azért, hogy megtapasztalják, milyen helyzetben volt az imént a másik. Ezzel
tudatosítva az első körből szerzett tanulságokat, hogy figyeljenek oda az
esetlegesen elkövetett hibák elkerülésére, vigyázzanak a társukra, hisz ebben a
helyzetben ő a felelős érte. Illetve várjon a látó fél irányítására, bízzon
abban, hogy igenis jó helyre vezeti őt és vigyáz rá.
Ezek természetesen csak
kiragadott példák az alkalmakból, mindig igyekszünk tudatosítani, illetve
visszautalni az elmúlt alkalmakra. A készség szintű használat csak egy hosszadalmas folyamat eredménye lehet. És persze sokat játszunk csak a játék
kedvéért, hogy jól érezzük magunkat.
A prágai vasárnapi iskola
szívesen fogad minden beszkennelt kifestőt/tematikus foglalkozás-ötletet,
gyerekbiblia-történetet/feldolgozást, szóval mindent, ami segíthet az alkalmon
szolgáló felnőttnek a foglalkozás tervezésében, vezetésében.
Természetesen várjuk
szeretettel az érdeklődő gyerekeket vasárnaponként 16.30-tól a prágai magyar
református gyülekezet Klimentská utcai termébe (Prága 1, Klimentská ulice 18., kapucsengő: Sál 3. patro)!
Források:
A bejegyzést készítette: Demján Izabella
Comments
Post a Comment